Cabaret
voorstelling wordt gespeeld op:
3-1-2015 20:30
Polderman baart zorgen
Zaal open: 20:20
Toegangsprijs:
Kassaverkoop € 18,00
Voorverkoop € 16,00
Voorstelling is reeds geweest


Katinka Polderman


Polderman baart zorgen

Ze is onverstoorbaar, gortdroog, subtiel en lomp, hilarisch en ontroerend. De rustigste cabaretière van Nederland bouwt in haar vierde programma een vrolijk en licht absurdistisch universum waarin niets zomaar normaal is. Haar rake observaties, zelfspot, grote taalgevoel, nuchter engagement en oorspronkelijke liedjes maken Polderman tot een van de meest intrigerende cabaretiers van dit moment.

In de wereld van antiheldin Polderman is ruimte voor poep, pies en seksgrapjes, maar ook voor een verfijnd, ontroerend lied. Voor houtsnijdende observaties en flauwekul. Voor Nick en Simon en voor bermmonumenten. Voor grof en teder.

De pers over Polderman baart zorgen:
De Standaard (****): "Polderman schrijft kleine, broze liedjes met een twist, over het kadaster, Ai Weiwei en de rommel in haar huis. ‘In liedjes heersen de regelmaat en de orde die ik in de rest van het leven mis/in mijn liedjes vind ik rust.' Ze begeleidt zichzelf op gitaar en synthesizer, waarmee ze voor aanvang van de show ook een fascinerend Indonesisch klanktapijt uitrolt (...) Katinka verrast ons in haar poppenhuisje ook op een minimusical, zo primitief en stuntelig dat het onweerstaanbaar grappig wordt (...) ‘Polderman baart zorgen' heeft genoeg te bieden om anderhalf uur te amuseren, visueel, inhoudelijk en muzikaal."

NRC (***): "In haar liedjes is Polderman virtuoos en vindingrijk (...) Vaak is ze chaotisch, zingt Katinka Polderman. Maar in haar liedjes staat alles juist heet strak in het gelid: "In liedjes is het nooit een teringbende, ben ik nooit een punt of komma kwijt".  En zo is het ook in haar nieuwe programma - misschien nog wel meer dan in haar drie vorige soli. (...) Polderman presenteert zich als knutselaar, scharrelt met minirekwisieten in een kijkdoosachtig minitheatertje dat tegelijk meer dan levensgroot wordt geprojecteerd op het achterdoek, en speelt met poppetjes de musicalparodie De rijdende rechter. (...) Liedjes op hoog light verse niveau - virtuoos en vindingrijk..."

Volkskrant (***): "Maar eerst zijn er gitaarliedjes. Polderman opent haar vierde solo-programma met een aantal sterke nummers, in de stijl die haar zo goed ligt: droogkomisch, vilein en vol met verrassend rijmende zinnetjes. (...) Naast het schrijven van gitaarliedjes is Katinka Polderman ook bedreven in het knutselen. Dat wordt uitgebreid geëtaleerd in haar nieuwste voorstelling, waarin op het podium een minitheater staat opgesteld. (...) Wat Polderman doet met de vormgeving is zonder meer bewonderenswaardig. Naast het knutselwerk bespeelt ze ook een aantal futuristische muziekinstrumenten, te weten de omnichord en de tenori-on."

Fok.nl: "Tussen de liedjes en het theater door staat Katinka natuurlijk ook nog wat te ouwehoeren. Denk hierbij aan de ‘fan' Johan die ze aan het zoeken is, omdat ze zijn reacties op één van haar YouTube-filmpjes wil beantwoorden. Ook haar ideeën om de natuur een handje te helpen zijn geniaal, met als één van de hoogtepunten het Girafdruiprek, want waar is die lange nek anders goed voor?

Mocht je nog op zoek zijn naar een goede voorstelling om te bezoeken, dan is Katinka Polderman absoluut aan te raden. Het is anderhalf uur lang droge, goede humor met als hoogtepunt De Rijdende Rechter De Musical."

Leeuwarder Courant: "Absurdistisch kolder van Polderman (...) Het grootste talent van Polderman zit deels in het op een heel vrolijke manier vertellen van wat minder leuke dingen. (...) Hoogtepunt van absurditeit is de musical die Polderman in haar theatertje met behulp van allemaal papieren poppetjes opvoert. Een musical over ‘De Rijdende Rechter'. (...) deze bizarre musical verveelt geen moment. Polderman grossiert in kolderieke grappen"

To be replaced by artist external weblinks
To be replaced by artist suggestions
To be replaced by previous and next show
Hieronder vindt u alle reacties op deze voorstelling, geef ook uw mening.