Muziek
voorstelling wordt gespeeld op:
20-11-2011 14:30
door Opera Rotas
Zaal open: 14:15
Toegangsprijs:
Voorverkoop € 16,00
Voorstelling is reeds geweest


High Tea


High Tea
door Opera Rotas


Opera Rotas bestaat uit vier enthousiaste en ervaren musici: zangeres Lizet van Beek, fluitiste Lia Koolmees, slagwerker Paul van der Heijden en pianist Matty Huyts.

Opera Rotas speelt voor de pauze een bewerking van de opera Turandot van Giacomo Puccini.

Turandot, de verschrikkelijke prinses van Peking (een vertelopera).
Turandot is een opera in drie bedrijven van Giacomo Puccini. Puccini had de opera bij zijn overlijden in 1924 niet afgemaakt; Franco Alfano heeft de opera voltooid middels aantekeningen die Puccini had achtergelaten. Het libretto is geschreven door Giuseppe Adami en Renato Simoni, naar een toneelstuk van Carlo Gozzi. Het verhaal speelt zich af in het verre China en wel in de stad Peking.
Over China heerst op dat moment een Keizer die als nakomelinge slechts één dochter heeft: Turandot. Zij is een oogverblindende jonge vrouw waarmee iedere prins uit welk omliggend land dan ook graag zou willen trouwen. Maar daar ligt het probleem: Turandot wil geen man: ooit werd één van haar voorouders, ook een prinses, verslagen door een prins uit een vreemd land en in gevangenschap meegevoerd en misbruikt. Van verdriet en schaamte is deze vrouw toen gestorven. Turandot is vastbesloten alsnog wraak te nemen op elke buitenlandse prins, die met haar zou willen trouwen. Zij doet dat door iedere nieuwe huwelijkskandidaat op te zadelen met 3 onoplosbare raadsels. Alleen wanneer een prins het antwoord weet op deze raadsels zal er een huwelijk plaatsvinden. Blijft het juiste antwoord achterwege dan moet de onfortuinlijke Prins het met zijn leven bekopen: zijn kop gaat eraf. Al heel wat prinsen hebben dit vreselijke lot ondergaan wanneer tenslotte Prins Calaf verschijnt. Ook hij raakt in de ban van de prinses. Calaf is als asielzoeker in Peking: samen met zijn vader en diens slavin ‘Liu’ is hij op de vlucht voor de tirannieke overheersers die zijn vader van diens troon gestoten hebben. Niemand wil dat Calaf de uitdaging van Turandot zal aannemen: men vreest voor zijn leven. Zelfs Turandot’s vader probeert Calaf te overtuigen om niet mee te doen aan het wrede spel van Turandot. De Keizer haat de gruwelijke hobby van zijn dochter. Maar wanneer Calaf een blik heeft mogen werpen op de prinses, is hij verkocht: hij slaat op de gong en gaat de uitdaging toch aan. Calaf blijkt een slimme man te zijn: hij slaagt in de opdracht tot grote ergernis van Turandot die er alles aan doet om onder haar belofte uit te komen. In onze bewerking wordt de opera verteld vanuit het gezichtspunt van de slavin Liu, die in alles de tegenpool is van Turandot. Zij is nederig, oprecht, trouw, vol mededogen en bovendien in staat om werkelijk lief te hebben. Oprechte liefde; dat is iets wat de door bindingsangst verblinde Turandot niet kent. Liu wel; zij gaat daarin zelfs zo ver dat zij haar eigen leven opoffert voor haar 2 geliefden: haar baas, koning Timur en zijn zoon Calaf op wie zij heimelijk verliefd is.
Het grote werk van Puccini is door Opera Rotas verkleind tot de maat van een ‘vertelopera’: in zo’n 50 minuten maakt het publiek kennis met één van Puccini’s meesterwerken in een zeer bijzondere bezetting voor 4: piano, fluit, slagwerk en zang. De tekst is volledig in het Nederlands waardoor de opera voor iedereen toegankelijk wordt.

Na de pauze speelt Opera Rotas een kort instrumentaal programma. Het ensemble splitst zich in wisselende bezettingen. In dit gedeelte van het concert komen composities uit het repertoire voor fluit, piano, sopraan en percussie aan bod. Het zijn voorbeelden van het brede scala aan muzikale juweeltjes uit alle windstreken en de rijke historie van de Europese klassieke muziek. Een breed palet van oosters georiënteerde muziek, Argentijnse tango en Hongaarse czardas wordt muzikaal gecombineerd met hedendaagse en klassieke muziek, waaronder de overbekende West Side Story in een arrangement voor het hele kwartet. Kortom: u kunt genieten van een wervelende en afwisselende afsluiting van dit concert.

Zangeres Lizet van Beek is tevens actief als producent en theatermaker. Zij studeerde klassieke zang aan het Conservatorium in Tilburg en Antwerpen en is verbonden geweest bij diverse nationale en
internationale theatergezelschappen en toerde door heel Europa. Zij zong en speelde in diverse produkties van Theater Vandenbulck, ondermeer in 4 van hun kinderopera's. Daarnaast verzorgt zij klassieke concerten in verschillende bezettingen. Vanaf 2004 bestaat haar eigen productiehuis 'De Blauwe Hond', waarin ze zich voornamelijk toelegt op het ontwikkelen en spelen van kleinschalige opera-projecten zoals De Kleine Scala: Opera uit een jurk, de familieopera Orfeo & Euridice en de vertel-opera Carmen.

Fluitiste Lia Koolmees studeerde in Tilburg, aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel en volgde veel internationale cursussen. Zij speelde mee in diverse pantomimeen muziektheaterproducties.
De ensembles Tegenwind en Aquarius, waarin zij artistiek betrokken was, o.a. als oprichtster, waren een voedingsbodem om zich jarenlang toe te leggen en te specialiseren in de hedendaagse
gecomponeerde muziek. Zij specialiseerde zich vervolgens in Indiase muziek en het bespelen van de bansuri ( indiase bamboefluit) aan het Rotterdams Conservatorium (afdeling Wereldmuziek) en Gurukul
in Mumbai bij de wereldberoemde Indiase bansurispeler Pandit Hariprasad Chaurasia.

Slagwerker Paul van der Heijden studeerde klassiek aan het Brabants Conservatorium. Hij is enthousiast muzikaal leider van diverse slagwerkgroepen. Diverse workshops geeft hij voor bedrijven en scholen, waaronder het workshop-project “de Vuilnismannen”. Ook heeft hij gewerkt als activiteitenbegeleider muziek voor mensen met een verstandelijke handicap. Voor de lessen en de slagwerkgroepen schrijft hij
meestal zelf de muziek, uitgegeven bij DMP. Sinds 2001 is Paul te zien in verschillende theaterproducties met clown Arno Huibers en acteur Gerard Luijkenaar en is slagwerker bij theater-straat orkest
“Orchestre Infernal.

Pianist Matty Huyts, hoog opgeleid aan conservatoria van Maastricht, Essen en Den Haag, heeft altijd een voorliefde voor begeleiden gehad. Jarenlang begeleidde hij operaklassen in Maastricht en werkte samen met zangers van naam, onder wie Marco Bakker, met wie hij behalve op de Nederlandse en Belgische podia concerteerde op de Nederlandse Antillen en in Spanje.
Sinds 1995 vormt hij een pianoduo met zijn jongste broer Paul. In 2006 en 2007 maakte hij concertreizen naar Engeland als solist met het orkest Capita Selecta o.l.v. Rob Vermeulen, naar Frankrijk met
projectkoor Corda Vocale o.l.v. Jacques Wijnen. In april 2010 soleerde hij in Haydns pianoconcert in D met Bennebroek Symfonia.

De leden van Opera Rotas zijn allen werkzaam als muziekpedagoog: Lizet in Breda, Matty in Bladel en Veldhoven (Art4U) en Paul en Lia in Hilvarenbeek (Centrum voor Kunsteducatie Pulz, waarmee Reusel
verbonden is).

 
Hieronder vindt u alle reacties op deze voorstelling, geef ook uw mening.